Wie werken er in het onderwijs?
dc.contributor.author | Vogels, Ria | |
dc.contributor.author | Bronneman-Helmers, Ria | |
dc.date.accessioned | 2022-07-26T12:50:35Z | |
dc.date.available | 2022-07-26T12:50:35Z | |
dc.date.issued | 2006-09-26 | |
dc.identifier.isbn | 9037702910 | |
dc.identifier.uri | https://repository.scp.nl/handle/publications/984 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.48592/980 | |
dc.description.abstract | Leraren zijn onontbeerlijk voor het onderwijzen van steeds weer nieuwe generaties kinderen en jongeren. Onderwijzen geldt als een verantwoordelijke taak. Degenen die voor het beroep kiezen, doen dat uit roeping. Althans, dat is de algemene gedachte. Is dat wel zo? Waarom wordt iemand leraar? Welke mensen kiezen er voor het onderwijs? Wie gaan uiteindelijk weer weg en wat zijn hun beweegredenen? Deze publicatie is een voorstudie van een te starten onderzoek naar leraren en hun beroepsopvattingen. Hierin wordt verslag gedaan van beschikbare (veelal kwantitatieve) data over leraren. Naast omvang en de samenstelling van de beroepsgroep wordt gekeken naar de motivatie om in het onderwijs te gaan werken, of er uit te vertrekken, en worden enkele maatschappelijke opvattingen van leraren beschreven. Ten slotte biedt een vergelijking met professionals in andere sectoren van de arbeidsmarkt zicht op het 'eigene' van de onderwijsprofessional. | |
dc.relation.ispartofseries | Publicatie | |
dc.subject | Arbeidsmarkt | |
dc.subject | Onderwijs | |
dc.title | Wie werken er in het onderwijs? | |
dc.title.alternative | Op zoek naar het ‘eigene’ van de onderwijsprofessional | |
dc.source.issue | 2006/19 |