Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Auteur / Author
Turkenburg, MoniqueTrefwoorden / Keywords
SchoolSerie / Series
Publicatie
Metadata
Show full item recordTitel / Title
De school bestuurdKwestie / Issue
2008/15Samenvatting / Abstract
Tot op heden was er nog niet veel bekend over schoolbesturen in het primair en voortgezet onderwijs. De school bestuurd biedt een landelijk overzicht van de rolopvatting en taakvervulling van schoolbesturen. Aan die rol van schoolbesturen worden de laatste jaren meer, en ook andere eisen gesteld, bijvoorbeeld ten aanzien van transparantie van bestuur en publieke verantwoording. Via een landelijke enquête onder schoolbesturen heeft het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) onderzocht hoe de besturen denken over de eigen rol en enkele actuele thema's. In totaal gaven 500 besturen hun reactie. Het rapport laat zien hoe schoolbesturen hun toenemende autonomie (zullen gaan) benutten en wat voor de besturen zelf criteria zijn voor goed bestuur. Zijn alle besturen voorbereid op deze verandering? Ten slotte gaat het rapport in op hoe ver volgens de schoolbesturen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid reikt en in welke mate ze oog hebben voor maatschappelijk gewenste doelen, de zogenoemde 'maatschappelijke opdracht'. Met de afnemende mogelijkheden van de overheid om via het onderwijs aandacht voor zulke maatschappelijke doelen te garanderen wordt die vraag des te belangrijker. Uiteraard worden veel beslissingen genomen door de directie van een school en het team, maar de eindverantwoordelijkheid ligt toch bij de schoolbesturen, ook al sturen die vaak op hoofdlijnen of vervullen zij een meer toezichthoudende rolDatum Beschikbaar in Repository / Date Available in Repository
2022-07-26T12:48:32ZCollections