Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Metadata
Show full item recordTitel / Title
Lees:TijdKwestie / Issue
2018-2Samenvatting / Abstract
Al sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw is er sprake van een gestage teruggang in de leestijd van Nederlanders. Die dalende leestijd staat in schril contrast met de positieve persoonlijke en maatschappelijke opbrengsten die blijkens veel onderzoek aan lezen kunnen worden toegeschreven. Door de opkomst van nieuwe apparatuur, zoals e-readers, tablets en smartphones, en digitale (sociale) media is ook de manier waarop er wordt gelezen veranderd. Lees:Tijd – Lezen in Nederland brengt het leesgedrag van Nederlanders in kaart. Ook belicht het de ontwikkelingen in lezen in de afgelopen 10 jaar en de verschillen tussen bevolkingsgroepen. Aan bod komt hoeveel, wat, hoe en wanneer Nederlanders lezen. Wie zijn de lezers (van papier en scherm) en wie de niet-lezers? Ook wordt gekeken naar de overige activiteiten en hoe het lezen zich hiermee verhoudt: in hoeverre wordt lezen gecombineerd en/of afgewisseld met andere bezigheden, en doen zich hierin verschillen voor tussen het lezen van papier en het lezen van een scherm? Tot slot is er ook aandacht voor de invloed van tijdsdruk op het leesgedrag. Om de ontwikkelingen in het leesgedrag over de periode 2006-2016 te onderzoeken is gebruikgemaakt van de laatste drie metingen van het reguliere langjarige Tijdsbestedingsonderzoek (TBO). Met gegevens uit het Media:Tijd-onderzoek uit 2013 en 2015 wordt een gedetailleerd beeld gegeven van het lezen in het gedigitaliseerde medialandschap. 13 maart 2018: Toevoeging kaart ‘Lezen en tijdsdruk’ met kerninformatie uit ‘Lees:tijd. Lezen in Nederland’.Datum Beschikbaar in Repository / Date Available in Repository
2022-07-26T12:41:25ZCollections