Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Auteur / Author
Turkenburg, MoniqueSerie / Series
Publicatie
Metadata
Show full item recordTitel / Title
Taal lokaalKwestie / Issue
2002-9Samenvatting / Abstract
Al jarenlang is er in Nederland voor kinderen van migranten een mogelijkheid om in het basisonderwijs les te krijgen in hun moedertaal. Vanaf 1998 is dit bekend onder de naam Onderwijs in Allochtone Levende Talen (OALT) en zijn gemeenten hiervoor verantwoordelijk. Het OALT kent twee varianten: - een vorm van cultuureducatie; het leren van de eigen taal en cultuur van een leerling staat centraal, of: - de eigen taal van anderstalige leerlingen wordt door de docent gebruikt om hen Nederlands te leren. Hoe voeren gemeenten het OALT-beleid uit en wat is het aanbod? Dit is onderzocht in een survey onder gemeenten die van het rijk voor het OALT een doeluitkering hebben ontvangen. Dit onderzoek, op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Wetenschappen en Cultuur (OCenW), is een vervolg op een in 2001 door het SCP uitgevoerde verkenning van het OALT-beleid in zeven gemeenten. In het eerste deel wordt duidelijk hoe gemeenten en scholen het beleid uitvoeren en welke belemmeringen zich daarbij voordoen. Er wordt een overzicht gegeven van de taalgroepen in het OALT en het aantal leerlingen dat per taalgroep van deze lessen gebruik maakt. In het tweede deel reageren beleidsmakers, schooldirecteuren, OALT-leerkrachten en groepsleerkrachten op de resultaten van het onderzoek. Ze discussiëren over de problemen met het OALT, suggereren oplossingen en geven ook een waardeoordeel over het OALT en de mogelijkheden van het eigentaalonderwijs voor de toekomst.Datum Beschikbaar in Repository / Date Available in Repository
2022-07-26T12:52:49ZCollections