Name:
Rapportage_minderheden_2003.pdf
Size:
1.343Mb
Format:
PDF
Description:
Rapportage minderheden 2003
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Serie / Series
Publicatie
Metadata
Show full item recordTitel / Title
Rapportage minderheden 2003Kwestie / Issue
2003/13Samenvatting / Abstract
Berichten over de haperende integratie van etnische minderheden zijn in de media bijna dagelijkse kost, maar hoe staat het nu in feite met die integratie? Op welke wijze en in welke mate hebben de minderheden deel aan ons maatschappelijk systeem? Dat is niet alleen een kwestie van culturele oriëntatie of van waarden en normen, maar ook en vooral van maatschappelijk succes. Aan de hand van nieuwe gegevens wordt in dit rapport de deelname van de minderheden aan het onderwijs belicht. Kinderen van immigranten uit Marokko en Turkije presteren steeds beter op school, maar toch lopen zij, vooral op het punt van de Nederlandse taal, aan het einde van het basisonderwijs nog steeds aanzienlijk achter op hun autochtone leeftijdgenoten. De arbeidsmarkt komt ook aan bod. De minderheden hebben daar sinds het midden van de jaren negentig veel bereikt. Hun werkloosheid daalde spectaculair. Maar kunnen zij hun positie ook consolideren, nu de economie sinds enkele jaren tegenwerkt? De hoge jeugdwerkloosheid onder deze groepen vormt een verontrustend signaal. Het laatste deel van dit rapport gaat in op de culturele aspecten van integratie. Wat voor kijk hebben de verschillende etnische groepen op gezin en familie, opvoeding, man-vrouwverhoudingen en religie? In welke mate onderscheiden zij zich van de autochtonen en van elkaar? Gaan zij in hun vrije tijd met autochtonen om of verkeren zij bij voorkeur in eigen kring? Wat vinden autochtonen en allochtonen van elkaar?Datum Beschikbaar in Repository / Date Available in Repository
2022-07-26T12:52:20ZCollections