Show simple item record

dc.contributor.authorVogels, Ria
dc.contributor.authorBronneman, Rias-Helmers
dc.date.accessioned2022-07-26T12:51:57Z
dc.date.available2022-07-26T12:51:57Z
dc.date.issued2003-10-18
dc.identifier.isbn9037701531
dc.identifier.urihttps://repository.scp.nl/handle/publications/1076
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.48592/1072
dc.description.abstractHet gaat niet goed met de autochtone achterstandsleerlingen in het onderwijs. Terwijl allochtone kinderen in het basisonderwijs langzaam maar zeker vooruitgaan, lopen de onderwijsprestaties van kinderen uit laaggeschoolde Nederlandse gezinnen terug. Ook in het voortgezet onderwijs is sprake van stagnatie: de doorstroom naar het havo/vwo neemt eerder af dan toe. Weinig mensen realiseren zich dat er bijna evenveel autochtone als allochtone achterstandsleerlingen zijn. Momenteel zitten er in het basisonderwijs 198.000 autochtone en 200.000 allochtone achterstandsleerlingen. Het onderwijsachterstandenbeleid richtte zich de afgelopen jaren vooral op de allochtone leerlingen De autochtone achterstandsleerlingen vormen een vergeten groep. Over de oorzaken van hun teruglopende schoolprestaties is betrekkelijk weinig bekend. Dit signalement beschrijft de groep autochtone achterstandsleerlingen. Aangegeven wordt waar ze zich bevinden, hoe het hen vergaat in het onderwijs en wat de mogelijke oorzaken zijn van de achterstand en de toename daarvan. Met dit beknopte signalement wil het SCP aandacht vragen voor de autochtone achterstandsleerlingen. Het onderwijsbeleid voor deze groep behoeft een nieuwe impuls. Speciale uitgave 25
dc.relation.ispartofseriesSpecial
dc.subjectOnderwijs
dc.titleAutochtone achterstandsleerlingen
dc.title.alternativeEen vergeten groep
dc.source.issue25


Files in this item

Thumbnail
Name:
Autochtone_achterstandsleerlin ...
Size:
808.3Kb
Format:
PDF
Description:
Autochtone achterstandsleerlingen

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record